Zöld gondolatok

Vége a kislábnyom versenynek, és jelenleg - az utolsó feladat eredményei előtt - a 11. helyen áll a családunk. Az első hat helyezettet díjazzák. Bár nem a díjakra gyúrtam, most már kicsit sajnálom, hogy nem fektettem több energiát a szorgalmikba, rajzoltattam a gyerekekkel, küldtem fényképeket, ezekkel plusz pontokat lehetett kapni, amivel előbbre jutottunk volna talán. :)
Különösen jól esett, hogy rám írtak egy levelet, hogy az utolsó feladat egyik felét nem készítettem el, csináljam meg, mert eddig is milyen lelkes voltam, ez se hiányozzon. Nem volt időm, de így, hogy odafigyeltek rám, mégis szakítottam rá. Aztán kaptam egy másik levelet, hogy a vállalásaink leírásából mások is tanulhatnak, így szeretnék közzétenni a hírlevélben, hozzájárulunk-e. Hozzá :) Akár pozitív, akár negatív tanulságok vannak benne :)

Na, mindegy, a kislábnyomozás egyre jobban változtatja az életünket. A minap pl. csaknem fizikai fájdalmat okozott, hogy egy rendezvényre műanyag evőeszközöket és poharakat kellett vennem, meg palackos ásványvizet. Nem tudtam rábeszélni a többieket, hogy hozzunk otthonról, kicsit talán szégyelltem is magam, hogy ilyent kérek, cikinek, kicsinyesnek tűnt. És ebédet rendeltünk, amit műanyag dobozban szállítottak ki. Egyszerűen nem voltam aztán képes kidobni ezeket a kukába, hanem hazahoztam, hogy elmosogatom, és bedobom a szelektívbe. Még valaki mondta is, hogy csomó időm el fog menni a mosogatással, nekem meg az zörgött a fejemben, hogy de 1000 év alatt bomlik le. Mi az a negyed órához képest. Szóval kezdek fanatikussá lenni.

Egyébként nagyon durva, mert ettünk 9-en a rendezvényen, és mondtam, hogy a maradékot én szívesen elhozom a kutyáknak, ne dobjuk ki. És összeborogattuk azokat az egy-egy falatokat, amiket szinte mindenki a tányér alján hagyott, és egy egész adagnyi maradt. Hús és tészta. Az étel 10%-át kidobtuk gyakorlatilag, annyit, amennyivel egy felnőtt ember jóllakik. Az egyik feladat alkalmával olvastam olyan érdekességeket, hogy azzal az étellel, amit világszerte kidobnak, az éhezőket bőven jól lehetne lakatni. De ha egyszerűen nem termelnék meg azt az élelmiszert, amit kidobunk, az előállításához szükséges víz  is sokkal több, mint amennyi az ivóvízhez nem jutóknak kellene. Az étkezéshez kapcsolódó széndioxid kibocsájtásunkat akár 30%-al is csökkenthetjük, ha mindent megeszünk, amit megvásárolunk. És a mi családunk esetében például az összes CO2 kibocsájtásunk kb. egyharmada az étkezéshez kapcsolódik... Nem is gondoltam, hogy a vásárlási szokásaink ennyire befolyásolják az üvegház hatást.

Aztán beszéltem valakivel, akinek komoly problémát okoz a rezsiszámla fizetése, és próbáltunk segíteni neki. Mondja, hogy mennyi az átlag fűtésszámlája, majdnem dobtam egy hátast, mert másfélszer több, mint a mienk, és közben a mi házunk másfélszer akkora, mint az övék, ráadásul cserépkályhájuk is van, amivel rásegítenek a gázra. Kiderült, hogy 23-25 fok van, mert szeretik a meleget, és napközben sem veszik le a fűtést, mikor nincsenek otthon. Felvilágosítottam, hogy ha egy fokkal csökkenti a hőmérsékletet, azzal 5-6%-al csökkenti a számláját, teljesen meglepődött. Nem gondolta, hogy ez ilyen jelentős. Kiszámoltuk, hogy 20 fokos lakásban egy pulcsival, és azzal, hogy napközben, amíg nincsenek otthon, kicsit, egy foknyit még lejjebb veszik, havi 10ezer forintot meg tudnak spórolni. Átlagban, nyáron is, mert átalányt fizetnek...

 Már beszéltünk róla, hogy ősszel, ha újra indul a Kislábnyom verseny, itt helyben is csinálunk képzést, mert kell, hogy az emberek halljanak ezekről a dolgokról. Én is úgy futottam neki az energiatakarékosságnak, hogy a zsebemnek spóroljak, aztán, ahogy a verseny ment, és egyre több infó jött a feladatok által, mindig találtam valamit, ami jobban érdekelt, utánanéztem, ilyesmi, és mostanra kezd a környezetvédelmi rész fontosabb lenni, mint az anyagi. Most már komposztálunk is, az apró papírokat is szelektívbe gyűjtöm, és gyúrok arra, hogy mosódióval moshassak. Egyenlőre a gyerekek ruhái túl koszosak hozzá. Még a fürdésről is kezdek leszokni, pedig abszolút fürdés-függő voltam. Csak havi néhány alkalommal ereszkedek kádba a kétnapi helyett. Persze azért zuhanyzok helyette. :)

Legdöbbenetes élményem a tudáspróbákkal a 15 magyarországnyi csendes-óceáni szemétsziget, amiről nem hallottam korábban. Ennyit a vizekbe dobált hulladékról... És ez csak az, ami úszik, lebeg a vízben, ami elsüllyed, arról nincs is információnk.

És még egy csomó ilyen érdekes téma, írás, amik egyre erősebben hatnak rám. Ki is találtam, hogy én is indítok sorozatot a blogomon, zöld gondolatok címkével, és megpróbálok hetente legalább egyszer valami olyan környezetvédelemmel, energiatakarékossággal kapcsolatos dologról írni, ami éppen foglalkoztat. Mondjuk hétfőnként. És ez az első. :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

12 megjegyzés:

Timi írta...

Ez a sorozat nagyon jó ötlet!

Műanyag doboz, evőeszköz: ne dobd ki, akkor legközelebb nem kell venned. Hátha jól jön kiránduláson, gyerekzsúron. A kajaszállítós műanyag dobozok jelenleg a palántáim alátétei :) Fürdésről én is leszoktam :)

Mosódió: próbacsomag kapható a dm-ben, próbáld ki, hátha nem is olyan koszosak azok a gyerekruhák :) Illetve lehet mellé használni különféle mosószappanokat, perkarbonátot fehérítőnek.

Norcsi írta...

Én 3 kicsi gyerek mellett mosódióval mosok. Ha szükséges (nem mindig) használok marhaepeszappant, mosószódát, oxigénes fehérítőt. Ecettel öblítek (meg egy kis illóolajjal). Az átlagos mosószereknél nem rosszabb. De még a kiegészítőkkel együtt is sokkal olcsóbb. Nem beszélve a környezetvédelemről.

kikocs írta...

Bizonyára az én gyerekeimmel meg a mi koszunkkal van a baj :) Nekünk még gyakran az Ariel sem hozza ki a foltokat. De ősszel már szerintem, ha túl leszünk a legkoszosabb időszakon, megpróbálkozok a mosódióval meg a többivel. Jelenleg van, hogy a lakásba sem szívesen engedem be azt a ruhát, amit a kinti játék után levesznek, pedig egyáltalán nem jellemző, hogy tisztaságmániás lennék... Sőt...

Timi írta...

Nem tudom, hogy az Ariel tényleg jobb-e :) Szerintem nem "gyengébb" a mosódió mosóereje, ha valami nagyon koszos, akkor áztatom előtte kicsit perkarbonátban, vagy előmosom szappannal. De egy 300 forintos próbacsomagot tényleg megér :)

Timi írta...

Ja, a gyerekeid meg így jók, ahogy vannak, az egészséges gyerek koszos :)

Kata anya írta...

Nagyon klassz,hogy írsz erről!!!
Timinek igaza van,egy próbacsomagot vegyél és meglátod mennyire jó.
Sőt Én ajánlom a mosószódát is:
A mosószóda (nátrium-karbonát) általános vízlágyító-, áztató-, zsíroldó- és tisztítószer. Igen kis mennyiség is elegendő belőle. Környezetkímélõ, mert olyan körfolyamatban állítják elõ, amelynek nincs káros mellékterméke.Könnyen lebomlik, foszfátmentes.

A mosószóda környezet kíméletességi szempontból kb. a második helyen áll a mosódió után. Használható önállóan, gépi ill. kézi mosáshoz egyaránt vagy a szokott mosóporokkal keverve, így azokból kevesebb kell. Vízlágyító, zsíroldó és tisztító hatása már viszonylag kis mennyiség esetén is jelentős. A mosószódát mosogatáshoz és általános tisztítószerként is használhatjuk!


Fehér ruhákhoz a szódabikarbonát is!

Nils Holgersonné írta...

A reszelt mosószappan is jó, esetleg mosószódával felturbózva. Az interneten mindenfelét írnak, pl hogy ezek a bio mosók elszürkítik a ruhát, de én nem nagyon látom a miénken. A mosódiót régóta használom egyebként, mostanában próbálgatok mást (ld mosószappan), mert nekem a mosódio sem elég öko, ha Indiából kell hozatni.

Én nagy barátja lennék a hétfői bejegyzéseknek, végtelenül idegesitenek a női magazinok biocikkei, amiket összeollóznak innen-onnan, és valahogy érződik, hogy a cikk írója még nem látott messzebb a domestosnál. Minél több az igazi tapasztalaton alapuló bejegyzés, annál jobb :))


(9-en ettetek a rendezvényen, és ehhez kellett a műanyag cucc?! Ehhez tényleg lehetett volna otthonról hozni :( remélem, sikerül lassan a többi nyolcat is megfertőzni)

Nils Holgersonné írta...

Ja, és Kata-anyu is írta, hogy (ha nagyon nehezen szánod rá magad a nagy változtatásra), a mosószódát a mosópor mellé is lehet rakni, vagyis nem mellé, hanem mondjuk 1/3-2/3 arányban, aztán csak figyelgesd, hogy beválik-e, es növelheted az arányt. Így kevesebb drága mosópor kell, és nem ugrasz a biomosás mélyvizébe :))

kikocs írta...

Igaziból láttam, hogy milyen hatású a mosódió, szóda, ilyesmi. Több ismerősöm használja, és még kevésbé koszos gyerekekkel, mint az enyémek :) Szóval nem véletlen nem vágtam bele eddig. Most azon gondolkozom egy ideje, hogy a mi ruháink nagy részénél viszont lehet használni, és a gyerekeknek is vannak nem olyan koszos ruhái, szóval ha több adag ruhát összevárok, és áztatok is a fürdővízben, akkor... De majd pont ezekről fogok írni hétfőnként :D
Most egyébként Heni (ordogszappan.blogspot.com) folyékony mosószerét próbálom. A mosópor nálunk nem játszik, mert ekcémásak a gyerekek...

És örülök, hogy tetszik az ötlet, még lelkesebb lettem :)

kikocs írta...

Nils Holgerssonné, úgy volt, hogy 18-20-an leszünk, csak valami félreszerveződött. Annyit nem tudtam volna egyedül vinni.

Erika írta...

Tudod elég fertőző vagy! A jövő héten ballagnak a gyerekeim (kb 20-25 fős vendégsereg) és egyértelmű volt számomra a műanyag tányér, villa, pohár. Ma miután elolvastam a bejegyzésedet, szabályos lelkiismeret furdalásom lett, az az elhallgattathatatlan fajta. Így maradnak a saját készletek.
A mosással kapcsolatban lenne egy kérdésem: hogy lehet a ruhákat öblítő nélkül antisztatizálni? Amikor váltottam ecetre az öblítő helyett, hamarosan a férjem nagyon durcás lett, amikor folyton megrázta a munkahelyi öltözőszekrénye.

Timi írta...

Én ecettel öblítek, de ezt nem tapasztaltam, érdekes, nem tudom, miért van...

Megjegyzés küldése